Het NCMW

Experts in oplossingsgericht werken

Hét NCMW

pioniers in werken Nieuwe Stijl

Je bent niet ingelogd. De nieuwsbrief bevat mogelijk gebruikersinformatie, dus deze wordt mogelijk niet correct weergegeven.

2020-29 Nieuwsbrief

2020-29 Nieuwsbrief


Klik hier om het online te bekijken
| Website

Nieuwsbrief 29: 2021-mei

 

Graag brengen wij je op de hoogte over onze individuele inschrijvingen:

2018 20 FOTOklaprozenveldOplossingsgericht Werken:

07-09-21 / 05-10-21 / 02-11-21 / 23-11-21 / 21-12-21
Kosten € 950,-
Locatie Utrecht
Accreditatie Registerplein 112,5/SKJ 90/V&VN 25
Informatie website, folder en aanmeldformulier

en het vervolg daarop
Opleiding tot Oplossingsgericht Coach: 

25-01-22/22-02-22/22-03-22/19-04-22/17-05-22/14-06-22/06-09-22/04-10-22/01-11-22/29-11-22
Kosten € 1.950,-
Locatie ntb
Accreditatie Registerplein 230/SKJ 90/V&VN 55
Informatie website, folder en aanmeldformulier


Reacties van cursisten

Onlangs hebben wij een cursus Oplossingsgericht Werken afgerond bij een opdrachtgever van ons en graag willen wij enkele reacties van cursisten met je delen:

 

Van Mandy Mendeszoon: 

De training Kot heeft mij zoveel gebracht. Het heeft mijn werk daadwerkelijk lichter gemaakt. Je kunt gerust zeggen dat ik hierdoor meer werkplezier ervaar. Ik vond de training en de trainster echt geweldig! Echt complimenten voor hoe zij de training heeft gegeven. Ze heeft super veel praktijkervaring en kon dingen zo boeiend overbrengen. Ik vond het de investering waard en zou het iedere maatschappelijk werker aanraden. Ik gebruik veel voorbeeldvragen uit de cursus in de praktijk en werk doelgerichter.

Ik had bijvoorbeeld laatst een ingewikkelde casus waar ik niet veel meer in kon betekenen, maar waar al veel acties waren ondernomen. Normaal zou ik het lastig vinden om hierin af te sluiten, maar zoals vanuit de KOT werd aangegeven. Soms heb je beperkingen. Ik heb nou eenmaal geen huizen tot mijn beschikking (als voorbeeld in deze huisvestingsvraag). Ik had de vraag gesteld: ‘Nu je weet wat er mogelijk is en terugkijkend naar wat wij hebben gedaan, is er dan nog iets wat ik voor je kan betekenen?’. Dit is nu een beetje een standaard vraag voordat ik afsluit. In dit geval gaf de cliënt het volgende aan: ‘Nee, dankjewel voor al jouw werk en moeite, jij hebt alles gedaan wat je kon’.

Daarnaast gebruik ik vaak de wondervraag. “Ik ga je een gekke vraag stellen. Stel je voor dat je op een dag wakker wordt. In de nacht is er een wonder gebeurd en je weet niet dat dit is gebeurd. Hoe zou je dan wakker worden? Hoe voel je je? Wat doe je? Wat is het eerste wat je zegt? Hoe komt dit?”. Deze cliënt begon te stralen toen ze hier antwoord op gaf en dat gaf zoveel grond om op door te vragen. Hierdoor konden we ook kleine stappen zetten richting het wonder. Door de wondervraag werk ik ook doelgerichter en kom ik er sneller achter wat mensen willen bereiken en is het uiteindelijk makkelijker om weer af te sluiten. Hetzelfde geldt voor de schaalvraag. Ik gebruikte de schaalvraag wel, maar nu veel efficiënter door de KOT training.

Ik kan nog wel hele teksten schrijven over wat ik eraan gehad heb, maar dit is denk ik voor nu al een goed inzicht in waarom iedereen deze cursus zou moeten volgen!

 

Van Jorien Stevens:
Ik heb de KOT training als verrijkend ervaren. Het was voor mij een hele toegankelijke training, door de praktische uitwerking kon ik de theorie steeds direct toepassen in de praktijk. Het leuke aan de KOT vind ik zelf dat je deze methodische manier van werken niet compleet hoeft te kennen voordat je van start kan. Je kan er steeds delen van pakken en als je wilt breid je dit uit met meer elementen uit de KOT. Zo gebruik ik tegenwoordig steeds vaker de wondervraag uit de KOT. In eerste instantie was ik enigszins sceptisch om deze vragen te stellen bij cliënten in een complexe thuissituatie. Ik ben daarvan terug gekomen omdat ik heb gemerkt dat deze vragen heel helpend kunnen zijn in het maken van kleine stappen die een groot verschil kunnen maken. Het spreekt mij in de KOT aan dat de client leidend is en dat je constant bij de client checkt of het nog nuttig is wat we samen aan het doen zijn. Zo sluit ik tegenwoordig elk gesprek af met: “Is het voor u nuttig om een nieuwe afspraak in te plannen?”. Ik ben ervan overtuigd dat kleine verschillen in de manier van vragen stellen een groot verschil maken. Onze trainster bracht de theorie erg fijn tot leven door het constante gebruik van casussen die door de groep werden ingebracht. Wat mij betreft is deze training een aanrader!


A5 bureauklapper

A5 bureauklapper, verkorte handleiding KOT, te bestellen à € 15,- per stuk - mail ons


Colofon

Wil je kopij aanleveren voor de volgende nieuwsbrief? Dat kan via de mail. Redactie: Jo Janssen
Deze publicatie is met zorg samengesteld. De redactie aanvaardt evenwel geen aansprakelijkheid voor eventuele fouten in deze nieuwsbrief.

Afmelden van deze Nieuwbrief | Denk aan het milieu voordat u deze e-mail print!

 

 

Marika Rijns
Van Goghlaan 14
6006 PP Weert
tel. 0495 - 450667

mail

 

Direktie:

José Bijker
Prins Bernhardlaan 72
7622 BJ Borne
E-mail
tel. 074 - 2667586

Bankgegevens:

Postbank : NL96 INGB 0004 8245 27
Nascholingscentrum Maatschappelijk Werk - Weert